У КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСНОВНИХ ОРІЄНТИРІВ
ВИХОВАННЯ УЧНІВ 1-11 КЛАСІВ
Братко Катерина Олександрівна,
вчитель української мови і літератури Високобайрацького НВК Кіровоградського
району
Виховання учнів у сучасній
школі здійснюється в контексті громадянської і загальнолюдської культури,
охоплює весь навчально-виховний процес, ґрунтується на свободі вибору мети
життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства і держави. Базою
для такого виховання є здоров’язбереження.
Орієнтири передбачають залучення учнів до різних форм
творчої та суспільно корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, оздоровчої,
трудової, художньо-естетичної, спортивної, пропагандистської, ігрової,
культурної, рекреаційної, екологічної, що організовуються не тільки години
дозвілля, тобто у позакласний час, але і під час уроків.
В системі сучасної освіти формування професійних
позицій, орієнтованих на вирішення проблем здоров’я дітей і підлітків,
відноситься до числа затребуваних практикуючими педагогами. Вони стають актуальними в умовах,
коли сформовані професійні компетенції і досягнуто досить високий рівень
професійної зрілості.
Однак, незважаючи на значну кількість
праць з проблем здоров’язбереження, існує низка неопрацьованих питань, які
стосуються правильного коректного виховання учнів-носіїв державної ідеї поліпшення здоров’я населення
України.
Зауважимо,
що ефективність здоров’яспрямованої діяльності прямо пов’язана з активним
залученням учнів до позаурочної і позакласної роботи, реалізації оздоровчих
просвітницьких та превентивних програм, соціально значимих проектів, акцій. Це
вимагає нових підходів до організації здоров’яспрямованого виховного процесу,
позакласної та позаурочної роботи, а значить, і відповідної підготовки вчителів.
Протягом
всього життя людина знаходиться під постійною дією широкого спектру чинників
навколишнього середовища (біологічних, соціально-економічних,
природно-кліматичних та ін.), що безпосередньо впливають на її життєдіяльність,
здоров’я і тривалість життя. За останнє десятиліття ці чинники все частіше носять негативний характер,
що призводить до високого відсотка відхилень різної тяжкості у здоров’ї молодих
людей. Наприклад, школа приймає 20-25% хворих дітей, а випускає - 70%; до вищих
навчальних закладів вступає 70% хворих молодих людей, а по закінченню відсоток
хворих досягає 90%.
Проблема першочергової yваги здоров’я
сучасної людини обумовлює необхідність включення молоді у вирішення питань,
пов’язаних із зміцненням і збереженням здоров’я, незалежно від її професійного
вибору [3;
с.23]. На жаль, молоді люди не дотримуються принципів здорового способу життя,
не приймають відповідних заходів для підтримки і зміцнення свого здоров’я,
байдуже відносяться до фізичної культури і спорту [5; с.167].
Корозія усталених духовних цінностей є наслідком
прагматизації життя, пропаганди насилля, нехтування правових, моральних,
соціальних норм і за своїми масштабами становить глобальну соціальну
проблему.втеча молоді від реальної дійсності" в алкоголізм, наркоманію,
віртуальне комп'ютерне середовище.
Результати опитування
учнівської молоді та керівників
навчальних закладів в Україні, що
проведено у 2010 році в межах міжнародного проекту – «Здоров’я та поведінкові
орієнтації учнівської молоді України»
свідчать, що:
- досвід курити цигарки мають від 20% до майже 78%
опитаних (залежно від їхнього віку і місця навчання), пробували хоча б коли-небудь курити 55% опитаних
хлопців і 41 % дівчат, перші
спроби курити серед хлопців найчастіше відбувалися в 11-річному віці, рідше – в молодшому віці, серед 7-8% опитаних перші спроби курити зробили в 13-15
років, 11 % учнівської молоді курять
щодня, а 4% - хоча б раз на тиждень;
- 46%
респондентів вживали алкоголь протягом останнього перед опитуванням місяця ( 48
% - серед хлопців, 45% - серед дівчат );
- досвід
вживання марихуани або гашишу у своєму житті мали 16 % учнівської молоді віком
15-17 років ( 24 % - серед хлопців, 9 % - серед дівчат), за останні 12 місяців вживали наркотичні
речовини 8 % опитаних ( 14 %-
серед хлопців, 4 % - серед дівчат);
- 38
% учнівської молоді
щонайменше раз на рік брали участь у бійках, 32% - зверталися до медиків
із травмами, майже 42% не рідше одного разу на 2 місяці потерпали від образ і 47 % ображали інших учнів/студентів
свого навчального закладу;
- 42 %
опитаної учнівської молоді віком 15-17 років мають досвід статевого життя ( 55%
серед хлопців, 31 % серед дівчат ),
від 7 до 15 % підлітків
(залежно від місця навчання ) вступали в статеві стосунки до 15 років.
Отримані
результати поширеності тютюнокуріння та вживання алкоголю, зростання кількості
долучених до цього дівчат, рівень вживання наркотиків, збільшення кількості
випадків насильства, зменшення віку початку статевого життя і збільшення
чисельності учнівської молоді, яка
практикує статеві контакти свідчать про
нагальну потребу посилити
ефективність профілактичної роботи за цими складовими.
Соціальні
умови, що продукують меркантильність і цинізм, призводять до деформації системи
цінностей у доволі значної кількості громадян України. Знецінюється одвічне:
любов, сім'я, культурні цінності; гіпертрофується матеріальне та культивуються
особисті потреби і задоволення. Зниження рівня суспільної та особистої моралі,
раннє статеве життя ведуть до формування особистості, котра не здатна створити
міцну сім'ю, народити і виховати дітей. Як наслідок - поглиблюється
демографічна криза.
Складні
проблеми постали перед інститутом сучасної сім'ї. Діти, які виростають у
неблагополучних сім'ях, недостатньо соціально зрілі, агресивні, а тому
адекватно не сприймаються однолітками, що утруднює їхній особистісний розвиток[1;с. 5-6
].
Цей факт
вимагає дій, спрямованих на популяризацію ідей здорового способу життя, на
підготовку високо кваліфікованих фахівців у галузі фізичної культури,
оздоровчих технологій, які не тільки володіють знаннями, принципами, методам і
умов здоров’язбереження, але і таких, які можуть впроваджувати в життя ці
знання й уміння протягом всієї подальшої професійної діяльності. У зв’язку з
цим, все більш актуальним стає питання пошуку ефективних здоров’язбережувальних
технологій, а також формування організаційно-педагогічних умов
здоров’язбереження в підготовці майбутнього педагога.
Теоретичні
основи здров’язбереження, пошук ефективних засобів, способів і методів
оздоровлення організму людини займали не останнє місце ще в античній педагогіці
і в педагогіці всіх подальших епох. У цілому поняття «здоров’язбереження» в
педагогічній науці почало використовуватися з 90-х років ХХ століття і
відображало специфіку відносин до збереження здоров’я, що вчаться через
особливості організації навчально-виховного процесу в різні періоди: «берегти
здоров’я» - «не перевантажувати» - «турбота про здоров'я» - «зміцнення
здоров'я» - «охорона здоров'я» - «валеологія» - «здоров’язбереження»[2; с.72].
У практичній діяльності вчителя-класного керівника здоров’язберігальний аспект
виховної роботи у 8 класі реалізую шляхом проведення тематичних виховних годин,
бесід з БЖ, годин спілкування протягом усього навчального року.
Крім
того, в рамках тематичних тижнів на тему здоров’язбереження було заплановано і проведено такі
виховні заходи:
·
Класна година «Твоє життя – твій вибір», метою якої було формувати в учнів особисту
мотивацію до збереження і зміцнення здоров’я; розвивати в них уміння робити
власні висновки, узагальнення; залучення школярів до розробки правил збереження
здоров’я.
Учням було запропоновано картки для роботи в парах,
групах та самостійної робот из друкованою основою, а також аркуш ватмана для
виготовлення колажу.
Також учні класу активно брали участь у складанні схеми
«Здорова людина", діаграми «Круг здоров’я»(на дошці). Для роботи в групах
школярам було запропоновано народні прислів’я відповідної тематики. Учні
активно висловлювали свої думки з цього приводу. Завершальним завданням для
школярів було заповнення картки «Правила збереження здоров’я».
·
Виготовлення колажу на тему «Твоє життя – твій вибір».
Впродовж року класний керівник може проводити
такі заходи:
1.
Розповіді вчителя про значення свіжого
повітря для здоров’я.
2.
Ігри на спортивному
майданчику, розучування з дітьми комплексу вправ ранкової гімнастики.
3. Бесіда
«Фізична культура – основа здоров’я». Бесіди про правила гігієни.
4.
Гра-змагання «Веселі
старти», спортивні родинні свята.
5.
Спортивні ігри-естафети («Сильні, сміливі, спритні»).
6.
Розучування ігор своєї
місцевості (народні ігри). Конкурси на кращу рухливу.
7.
Гра – вікторина
«Будьмо здорові». Обмін думками «Щоб бути здоровим, треба…».
8.
Цикл бесід
із медичним працівником: «Профілактика педикульозу та корости», «Чистота – запорука здоров’я», «Профілактика
захворювання очей», «Туберкульоз помолодшав».
9.
Екскурсія до
медичного кабінету школи.
10.
Цикл бесід: «Про загартовування», «Про
особисту гігієну», «Про гігієну харчування», година спілкування «Здоровий
громадянин – здорова нація», «Зубна щітка й мило – наші найкращі друзі»,
«Фізична культура – основа здоров’я».
11.
Регулярні
бесіди з БЖ.
12.
Рейди
(«Гігієна робочого місця», «Твій портфель»).
Слід акцентувати увагу на
тому, що класний керівник – передусім предметник. Навчальний заклад сьогодні має створити оптимальні умови для збереження
та зміцнення здоров’я учасників навчально-виховного процесу.
Стрижнем усієї педагогічної роботи у цьому напрямку вважаю особисте ставлення вчителя до збереження та зміцнення здоров’я у школярів і формування у них позитивної мотивації щодо здорового способу життя. Від вчителя залежить, чи впаде зерно турботи про своє здоров'я у душу дитини. І як зробити так, щоб це зерно проросло та в майбутньому дало щедрий врожай.
Стрижнем усієї педагогічної роботи у цьому напрямку вважаю особисте ставлення вчителя до збереження та зміцнення здоров’я у школярів і формування у них позитивної мотивації щодо здорового способу життя. Від вчителя залежить, чи впаде зерно турботи про своє здоров'я у душу дитини. І як зробити так, щоб це зерно проросло та в майбутньому дало щедрий врожай.
Працюючи над педагогічною проблемою: «Підвищення результативності навчально-виховного
процесу шляхом розвитку креативності учнів на уроках української мови і
літератури», я намагаюся впроваджувати
безвідривно і систематично у практику навчально-виховного процесу здоров'язбережувальні
технології.
Ураховуючи
вищезазначене, критеріальними показниками сучасного здоров'язбережувального
уроку вважаю:
1. дотримання санітарно-гігієнічних вимог ( освітлення, підготовка класної кімнати, тепловий режим і т.ін.);
2. організаційно-навчальних вимог (чергування видів навчальної діяльності, темп,профілактика втоми і т.ін.);
3.застосування фізкультхвилинок, Розминок, хвилинок відпочинку;
4. зміна письмових видів робіт усними, і навпаки;
5.формування позитивного погляду на світ, виховання оптимізму мислення;
6. використання на уроках української мови текстів на здоров'язбережувальну тематику:
1. дотримання санітарно-гігієнічних вимог ( освітлення, підготовка класної кімнати, тепловий режим і т.ін.);
2. організаційно-навчальних вимог (чергування видів навчальної діяльності, темп,профілактика втоми і т.ін.);
3.застосування фізкультхвилинок, Розминок, хвилинок відпочинку;
4. зміна письмових видів робіт усними, і навпаки;
5.формування позитивного погляду на світ, виховання оптимізму мислення;
6. використання на уроках української мови текстів на здоров'язбережувальну тематику:
·
Валеологічна. Диктанти
у 7-9 класах «Інфекційні хвороби: дизентерія, холера, туберкульоз», тексти для
аудіювання та переказів відповідного змісту).
·
Профілактична. Уроки
розвитку мовлення (доповідь на тему «СНІД – убивця ХХІ століття» в 11 класі;
диспут в 11 класі на тему»Шкідливі звички сучасної молоді»).
·
Пропагандистська. Диктанти «Видатні олімпійці», переказ із творчим завданням «Олімпійські
ігри». Тексти екологічної тематики.
·
Дослідницько-пошукова. Тексти для словникової роботи (наприклад: з’ясування
значення слів «епідемія», «вірус», «вакцина», «імунітет» (6 клас)).
7. Вивчення творів української літератури, що мають
ідейне спрямування на :
1. Оптимістичне світобачення учнів
(поезія Ліни Костенко, І.Жиленко, твори О.Довженка).
2. Виховання любові до навколишнього
світу, до природи (С.Черкасенко «Маленький горбань», поезія Лесі Українки і
т.д.).
3. Неприйняття будь-якого виду
насильства чи агресії.
4. Розвиток мислення, уяви, чуттєвої
сфери учнів через співпереживання (катарсис), аналіз творів.
5. Аналіз ситуацій у творах з погляду безпеки
життєдіяльності та збереження здоров’я людини.
6. Розгляд постатей письменників як
прикладу для наслідування, як неординарних особистостей.
Представлені педагогічні
методи і прийоми впровадження здоров’язбережувальних технологій в процес
вивчення української мови і літератури засновані на принципах збереження,
зміцнення та формування здоров’я, охоплюють тісний взаємозв’язок теорії і
практики, орієнтують учнів на самопізнання, самовизначення та саморозвиток.
Крім того, слід підсумувати, що впровадження здоров’язбережувальних
технологій в навчально-виховний процес
сприяє підвищенню якості і результативності навчання.
Список використаних джерел:
1.
НАКАЗ №1243 від 31 жовтня
2011 року «Про
Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
України»
2.
Державна
національна програма «Освіта» («Україна XXI століття»). - К.: Райдуга, 19
3.
Концепція
Загальнодержавної цільової соціальної програми «Здорова нація» на 2009-2013
роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 травня 2008 р. N 731-р.
4.
Копельчук Я.В.
Виховання в учнівської молоді здорового способу життя // Наукові записки.
Психолого-педагогічні науки. - Ніжин, 2002. - № 3. - С. 92 - 93.
5.
Кремень В. Г.
Освіта і наука України : шляхи модернізації (Факти, роздуми, перспективи) / В.
Г. Кремень. - К. : Грамота, 2003. - 21 с.
6.
Кривошеєва Г. Л. До
проблеми формування культури здоров’я студентів університету / Кривошеєва Г. Л.
// Зб. наук. праць Бердянського державного педагогічного інституту ім. П. Д.
Осипенко (Педагогічні науки) : у 2-х ч. Ч. 2. - Бердянськ, 2002. - С. 171-178.
Немає коментарів:
Дописати коментар